Fråga:
Hur ska en icke-infödd engelsk presentatör svara på en fråga de inte förstod?
ikashnitsky
2015-08-22 05:01:55 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag är inte engelska som modersmål, och min fråga är förmodligen endast relevant för icke-modersmål.

Ibland bryr sig modersmålstalare inte om hur lätt presentatören kan förstå frågan. En sådan vårdslöshet genererar vanligtvis presentatören enormt och får honom att verka inkompetent.

Vad är det rätta sättet att bete sig för den som inte talar modersmål? Är det OK att be om en upprepning?

OBS: Jag vet att det är en del av den akademiska världen att kräva ordentlig engelska kunskaper. Men du kan knappast bli lika bra som modersmål. Och vissa modersmål har ovanliga dialekter och använder svåra uttryck (ibland slår jag vad, medvetet). Jag minns en talare från Wales vid en brittisk konferens. Herregud, det var grekiskt för mig.

Jag har sett många talare som kommer att nämna att engelska inte är deras första språk när man ber någon att upprepa sig. Många (de flesta?) Engelsktalande kan bara engelska, och påpekar att engelska är ditt andra (eller tredje eller fjärde ...) språk ger människor med äkta frågor en möjlighet att omformulera med vanligare ord. Och om någon använder svåra uttryck "avsiktligt" kommer det att påminna dem om att du är språkkunskaper sannolikt överlägsna sina egna.
"Jag är inte engelska som modersmål, och min fråga är förmodligen bara relevant för icke-modersmål." - även om det händer mindre vanligt, finns det naturligtvis också enstaka akademiska presentationer som ges på andra språk än engelska av icke-modersmål på andra språk än engelska.
Jag är modersmål och ber ofta människor att upprepa vad de har sagt, även om de talar i min exakta dialekt. Ibland beror det på att de inte säger ordentligt; ibland undrar jag om det beror på att det är något fel med min hörsel. Det är helt bra att be folk upprepa sig, även i det sammanhang du nämner. Det är inte ett problem.
Jag skyddar den här frågan eftersom den finns i listan "Hot network questions" och verkar locka svar som inte lägger till något över befintliga svar.
Detta kan också tillämpas på fall där askaren har en utländsk accent eller knäppa grammatik. Jag har varit på ett doktorandförsvar där motståndaren hade den tjockaste ryska accenten jag någonsin har hört och gjort hans frågor mycket svåra att förstå (till hans fördel vill jag tillägga att han skulle omformulera varje fråga i tre eller fyra olika formuleringar innan han lät kandidatsvar, men andra är inte så trevliga eller medvetna om sina färdigheter).
Jag har tagit bort en hel del av kommentarerna som diskuterar ordval angående dialekter, eftersom den nuvarande versionen verkar tillfredsställa alla olika synpunkter. Om någon vill att konversationen ska återställas, vänligen posta här eller i [meta].
@RobP. Och genom att påpeka att engelska inte är ditt modersmål kan du ange högtalaren för att vara försiktig med användningen av idiom eftersom de är mer benägna att orsaka förvirring för icke-modersmål.
Nio svar:
MrMeritology
2015-08-22 05:17:24 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ja, det är lämpligt att be frågan att upprepa frågan, inledd av:

"Jag är ledsen men jag förstod inte frågan. Kan du upprepa den eller omformulera det? "

Om du fortfarande inte förstår det kan du be någon annan i publiken att omformulera den eller omformulera den.


Vissa människor vid akademiska konferenser är de inte bra på att ställa tydliga, direkta frågor, inte ens när de är engelska som modersmål med normal dialekt. Jag har bett folk att upprepa eller omformulera frågor av den anledningen och jag är engelska som modersmål.

En bra sessionstol kan ofta hjälpa till att extrahera den verkliga frågan från en långvarig och dåligt formulerad fråga. De kan trots allt behöva upprepa frågan till förmån för publiken beroende på akustiken. En blick på stolen när du ber frågeställaren att upprepa / förtydliga kan hjälpa dig.
jakebeal
2015-08-22 12:30:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Som med de andra svaren kommer jag att upprepa att det är OK att inte förstå och att be någon att upprepa sig. Även som modersmål har jag ofta svårt att förstå en fråga.

Ibland är det dock inte för att frågan är svår att höra, utan för att resonemanget bakom det är udda eller för att frågan bara inte är sammanhängande till att börja med. Som sådan vill jag lägga till en annan strategi: om jag fortfarande inte förstår frågan efter en upprepning kommer jag helt enkelt att göra mitt bästa gissning på en rimlig fråga som jag tror att de kanske ställer och säger något så här:

Om jag förstår dig rätt, är din fråga om varför lamadjur föredrar meloner framför grapefrukt. Svaret på den här frågan är att ...

På det här sättet ger jag ett bra svar på några intressanta frågor, och det kan till och med vara deras. Om de är nöjda, bra; Om inte, kan de försöka klargöra sin fråga. Dessutom, för att jag upprepar den förmodade frågan tillbaka är det förhoppningsvis klart för resten av publiken att om något är fel så ligger det i mina öron (som inte är vetenskapligt viktiga) och inte mitt tänkande (vilket är det viktigaste).

Jag tycker att det är viktigt att upprepa den antagna frågan här. Det stör mig mycket när någon ställer en fråga och talaren verkar svara på en annan fråga.
@Vectornaut Dessutom är det väldigt frustrerande som publikmedlem att höra talaren svara på en fråga som endast talaren och inkvisitören känner till. De flesta som ställer frågor ställer inte på ett sätt som alla i rummet kan höra det. talaren som upprepar frågan ser också till att * alla * vet vad som diskuteras.
David Richerby
2015-08-22 05:17:10 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag har aldrig stött på någon som tycktes använda svåra uttryck bara för att förvirra en icke-modersmål. När människor pratar med dig på komplicerad engelska beror det på att de inte har insett att du kanske inte förstår, och det är mycket troligt för att din egen engelska är tillräckligt bra för att de glömmer att du inte talar språket perfekt. Säg bara något som "Jag är ledsen men jag förstod inte alla dina frågor. Kan du upprepa det snälla?"

scaaahu
2015-08-23 10:55:50 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Är det OK att be om en upprepning?

Ja, det är inte bara okej utan det är också nödvändigt. Du är presentatör. Du är ansvarig för att svara på frågorna från publiken. Om du inte förstår frågan, hur svarar du på den?

Vad är rätt sätt att bete sig för den som inte talar modersmål?

Detta beror på situationen. Enligt min personliga erfarenhet (jag är en som inte talar engelska som modersmål) skulle jag först säga

Jag ber om ursäkt, skulle du snälla upprepa din fråga? (En gammalt sätt).

När frågaren upprepar frågan, om jag fortfarande inte riktigt förstår frågan men jag har några ledtrådar om vad frågan är (trots allt är publiken i samma eller nära fält), skulle jag säga

Det verkar som om du frågar bla bla ..., är min tolkning korrekt? .

Om frågaren instämmer, så svarar jag på frågan om jag kan.

Om frågaren inte håller med, om jag har tur, förhoppningsvis skulle han omformulera frågan eller någon publik skulle frivilligt hjälp med att förklara frågan. Om jag förstår det skulle jag svara på det. Om jag fortfarande inte förstår det skulle jag säga

Kan vi prata om det här offline ?.

Efter presentationen skulle jag gå till frågaren och be honom att klargöra frågan och sedan svara på frågan om jag kan.

Ovanstående kommer förmodligen inte lösa alla ärenden om du inte har tur. En av mina värsta personliga upplevelser är att en frågare som också är engelsktalande som inte är modersmål ställde en fråga som ingen i rummet inklusive mig själv kunde förstå vad han pratade om efter flera upprepningar. Jag var tvungen att ge upp och jag kunde inte hitta honom efter presentationen.

Martin Argerami
2015-08-22 12:18:03 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Om jag inte förstår frågan ber jag artigt om en upprepning. Om jag fortfarande inte förstår (varken språkligt eller innehållsmässigt) föreslår jag vanligtvis att vi kan diskutera saken efter föredraget och jag fortsätter med mitt föredrag eller behandlar andra frågor.

Den enda gången detta inte fungerade bra var en gång där personen pekade ett stavfel i min bild, och jag kunde inte se vad som var fel, och fler och fler människor började engagera sig i att berätta det var (vilket vanligtvis är förvirrande ...)

Denna lösning är bra. Det enda problemet är att vissa typer av frågor inte innebär en bred diskussion efteråt. Om du är otur att erbjuda detta för en riktigt enkel fråga, låter det konstigt och inkompetent.
Det är sant, men med nästan inget undantag har alla i publiken varit på andra sidan så det finns en anständig mängd spelrum. Egentligen är min erfarenhet att när en frågare inte förlåter de flesta i publiken blir irriterad över frågeställaren. De enda undantagen jag har sett är i ett par fall där presentatören var allvarligt inkompetent, men även då är det inte värt att driva med en fråga.
Wendy
2015-08-23 08:58:28 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det är inget fel med att artigt be om en upprepning av frågan. Din speciella anledning (att lära sig språket) är en utmärkt anledning att fråga, men det är faktiskt irrelevant, för artighet kräver inte att du förklarar varför du ber om en upprepning (även om du frågade dem mer än en gång, kanske det!) faktum att du ber dem att upprepa något kan ha oavsiktliga positiva konsekvenser, till exempel kanske någon annan inte har hört vad som sagts och kanske också önskar att det skulle upprepas men var för blyg för att fråga sig själva: detta har hänt mig, och jag var verkligen tacksam för personen som bad om upprepningen :)

Det är dock bra när den som ställer frågan vet om problemet är språk eller något annat, för det förhoppningsvis kommer att forma det sätt på vilket de omformulerar det.
yo'
2015-08-25 11:07:29 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag lägger till ytterligare ett alternativ som jag inte ser nämnde tidigare. Det behöver inte fungera för alla men det fungerar för mig i fall där akustik är en del av problemet.

Ibland (ofta) händer det att rummet låter fult, mikrofon är saknas eller fungerar dåligt etc. I så fall kan du helt enkelt göra parstegen mot personen , be honom upprepa / förtydliga frågan och sedan återvända till scenen, upprepa frågan och svara på det .

Naturligtvis kan du inte göra detta om du överträffade föredraget med 4 minuter och åt hela diskussionstiden. Men om du håller ditt samtal i tid, borde du ha fem minuter kvar för diskussion, vilket är gott om tid för den här lilla manövern.

vonbrand
2015-08-22 06:22:45 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Det är OK att erkänna att du inte alltid hör eller förstår vad som frågas. Jag begär ofta att en fråga upprepas eller till och med omformuleras.

@rpax: Varför? Detta är helt klart ett försök att svara på frågan. Du kanske klagar över att det inte är särskilt detaljerat eller liknande eller till och med nedröstar det, men det hör helt klart till svarsdomänen.
@Wrzlprmft Bara en personlig åsikt. Jag nedröstade det inte, varken flaggade, men det verkar för mig mer som en kommentar än ett svar. Bara en åsikt. Kanske är jag mer van vid SO, och reglerna här är olika. Ok. Du har rätt. Jag kommer att radera min kommentar för att undvika attraktion av nära röster.
@rpax: Vid stacköverflöde ska obetydliga och korta svar också läggas upp som svar. Att välja mellan svar och kommentarer kan avgöras med ett enkelt objektivt kriterium: Försöker inlägget att svara på frågan?
user15369
2015-08-23 20:13:46 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Du kan nämna att du inte är engelska som modersmål. Att vara engelska som modersmål på engelska själv står inför samma problem ibland och jag använder dessa artiga uttryck när jag inte har hört eller förstått vad som har sagts:

  1. Kan du snälla upprepa det?

  2. Upprepa det tack.

  3. Jag ber om ursäkt.

  4. Kom igen.

  5. Ledsen (etc.)



Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 3.0-licensen som det distribueras under.
Loading...