Fråga:
Ska jag undvika att ta emot kvinnliga studenter för tillfället?
Nemo
2020-05-28 04:20:08 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag är kvinna och en tidig karriär PI (huvudutredare) i en disciplin som tenderar att locka kvinnor och människor med hög ångestnivå (detta är dokumenterat). Under mina första år som handledare har jag valt en balanserad grupp män och kvinnor med olika bakgrund baserat på deras akademiska potential och forskningsintressen.

Jag känner starkt PI: s roll för att minska stressen och trycket i forskarskolan. Varje student har fullt stöd ekonomiskt och har ett finansierat forskningsprojekt som de förklarar och intresserar sig för och gick med på, och uppmuntras att utveckla sin egen forskningslinje enligt deras intressen för efterföljande projekt. Vissa har en medhandledare och alla har en PI-kommitté som stöder utbildningsplanen och hjälper till att fatta viktiga beslut. Jag uppmuntrar eleverna att utveckla arbetsförmåga och projektledningskunskaper, och är alltid tillgängliga om de behöver hjälp eller för att diskutera, men jag trycker inte på dem. Jag klargör att jag högt prioriterar mental hälsa och uppmuntrar dem att bara arbeta 35 timmar / vecka, ta semester när de vill, att träna / umgås och att utnyttja universitetstjänster (som vi har många av).

Männen i mitt labb klarar sig mycket bra. De behöver ibland lugn, emotionellt stöd eller en justering av uppgifter / tillvägagångssätt, och sedan kan de fortsätta med sin forskning och är på god väg att utvecklas till oberoende, kapabla och snälla forskare.

Nästan alla kvinnorna har visat sig ha redan existerande psykiska problem (ångest, depression och i ett fall PTSD). Dessa studenter blir överväldigade, känslomässigt flyktiga, fortsätter att ändra sina idéer om vad de vill arbeta med (även om deras finansiering är kopplad till laboratorieprojekt), blir ibland avundsjuk på andra studerandes framsteg och i vissa fall blir de helt icke-funktionella på intervaller. Jag krypterar för att justera deras arbetsbelastning till exempel att anställa undergrader för att hjälpa till med deras datainsamling eller göra det själv, investera timmar i rådgivning och lugna dem, lösa problem med deras kommitté / medhandledare och tappa sömn när jag vet att de känner sig eländiga . Jag förstår inte vad jag kan göra mer för att förändra sin erfarenhet av examen medan de får framsteg och lyckas i examen, och de har inte heller några konkreta, stabila idéer om hur jag kan hjälpa till.

Hittills är jag förvånad över att detta verkar vara en mycket könsrelaterad fråga. Jag känner mig dåligt utrustad för att ge den nödvändiga nivån av psykologiskt och emotionellt stöd för den här typen av ångeststuderande - men jag kan inte heller driva ett laboratorium och ta hand om mina andra uppgifter om hälften av mina studenter tar 90% av min tid och gör begränsade framsteg.

Som kvinna och en person med ett starkt intresse för rättvisa, mångfald och inkludering är jag förskräckt över idén, men jag tänker bara acceptera att övervaka icke-kvinnliga studenter tills labbet är etablerad och det finns mindre starttryck.

Hur kan jag undvika den här fruktansvärda lösningen och leva upp till mina ideal, samtidigt som jag inte blir nöjd själv?


Förtydliganden: Jag försöker inte ge rådgivning (!), utan hänvisar studenter till psykiatriska tjänster för specifika personliga frågor, som de kan få tillgång till gratis. Vissa elever väljer att göra mig medveten om deras kamp, ​​vanligtvis när de är i nöd, i vilket fall jag försöker arbeta med dem för att ordna om praktiska aspekter av deras situation och om nödvändigt samråda med seniorkollegor. Studenter i mitt labb har redan en lägre belastning än andra i liknande situationer, eftersom de finansieras helt utan att behöva fungera som lärarassistenter - de behöver bara göra lätta kurser och gå vidare med sina egna forskningsprojekt. Jag försöker inte motivera denna praxis och inte heller hävda att det är ett universellt problem (det är därför jag tycker att det inte är användbart att försvara mina observationer med specifik statistik, även om jag har refererat till flera artiklar), utan snarare att hitta bättre lösningar i min specifika situation efter att ha försökt göra olika ändringar och anpassningar. Jag är inte så orolig för diskrimineringsklagomål och juridiska frågor - att välja en person framför en annan med de amorfa urvalskriterierna vi använder och respondenterna har föreslagit kan alltid vara motiverade, varför sexism och diskriminering är så svårt att ta bort från vårt system ( men jag kommer att hålla det anonymiserat).

Kommentar om min egen psykiska hälsa: Jag har några utmärkta mentorer själv och stöds väl av mina kollegor, men jag är visserligen i en svår karriärstadium. Det finns kanske en personlighetsfaktor i att jag har svårt att inte bli upprörd själv när människor jag är ansvarig för är i nöd och jag kan inte göra något för dem, och de fortsätter att bortse från vägledning och göra val som gör saker värre för sig själva och andra. Enligt min åsikt har vissa inga företag att starta en examen med de olösta problemen de har. Jag hade svårt att hitta tid och energi för att stödja det avlopp som kommer med människor med befintlig ångest och depression, men kommer att behöva acceptera studenter ibland för att fortsätta med projekt och finansieringsåtaganden. Så kanske har jag inget företag att välja personer för vilka det finns en högre risk för detta problem och som jag inte skulle kunna stödja optimalt just nu.


Slutanmärkning:

Mina värderingar är att stödja EDI och främja kvinnor och underrepresenterade grupper inom vetenskapen och att behandla människor som individer. Mina praktiska överväganden är att jag har problem under en kritisk tidig karriärstadie som stöder en oväntat hög andel studenter med befintlig ångest och depression, och inte vill ta fler av dem förrän jag kan vara säker på att jag kan ge dem med den nödvändiga nivån av stöd och att de inte kommer att orsaka problem för sig själva eller andra människor. Jag bör notera att andra grupper kan ha en högre förekomst av andra typer av problematiska frågor; det här är bara den som använder mest av min tid och energi.

Jag tror att den bästa kombinationen av svar är:

  • rekrytera bland människor som jag har haft en chans att arbeta med eller en betrodd kollega har (inte bara en referensbrev , som ofta inte är mycket avslöjande)
  • skärmen så selektivt som möjligt för bevis på motståndskraft, stresshantering och hanteringsförmåga med tankeväckande intervjufrågor
  • se till att studenter förstår att det kommer att bli psykologiskt utmanande
  • vara snäll men rimligt stödjande, men tydlig och bestämd om min roll som handledare och vad som är icke-förhandlingsbara förväntningar angående professionalism
  • acceptera att jag inte kan fixa människor och jag kan bara vara ansvarig för deras framgångsrika yrkesutveckling om de vill och låta mig
  • rida ut det, eftersom laboratoriet kollektivt får mognad hos äldre studenter och vår laboratoriekultur kommer att kunna hjälpa till att stabilisera och stödja nya människor

Tack alla för era åsikter och för att de förblir civila. Jag tycker att akademisk utbildning ger människor möjlighet att granska kontroversiella punkter och överväga alternativa synpunkter. För det mesta verkar detta stämma här.

Wow, detta kommer att bli ful.Jag ska ta det ovanliga steget att förebyggande markera detta kontroversiella och sätta upp en [chatt] (https://chat.stackexchange.com/rooms/108564/discussion-on-question-by-nemo-should-i-avoid-tillträde-kvinnliga-studenter-för nu).Se meddelandet ovan innan du lägger till kommentarer eller svar.
Jag flyttade en handfull kommentarer till [chatt] (https://chat.stackexchange.com/rooms/108564/discussion-on-question-by-nemo-should-i-avoid-admitting-female-students-for-now) om igen.Om du vill diskutera förutsättningen för frågan, vänligen gör det där.Använd endast kommentarer om du förväntar dig att de leder till en förbättring av frågan.** Andra kommentarer kommer att tas bort utan varning. ** Se även [denna FAQ] (https://academia.meta.stackexchange.com/q/4230/7734) innan du publicerar en ny kommentar.@Nemo: Redigera eventuella förtydliganden i din fråga.
Vad är din provstorlek?En "balanserad grupp" på fyra studenter (det minsta som passar din användning av flertalet) skulle vara statistiskt mycket annorlunda än en grupp på 20, och du säger att du är tidig karriär som föreslår låga siffror
Kan du förklara vad som är EDI?
Tretton svar:
Anonymous Physicist
2020-05-28 05:06:29 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ska jag undvika att ta emot kvinnliga studenter för tillfället?

Nej. Om du antar att informationen du har lagt upp är korrekt är det inte etiskt att använda ett könsfilter om det implementeras av de skäl som du har gett, som du redan vet.

Åtgärder du kan vidta:

  • Skapa ett filter för potentiella studenter som tar itu med ditt faktiska problem (dåligt beteende).
  • Sluta ge rådgivning till dina studenter. Det är inte etiskt eller effektivt att försöka ha både rådgivningsrollen och tillsynsrollen, även om du är utbildad i båda. Handledare kan ge lite stöd till studenter, men det låter som om du går för långt.
  • Utbilda dig själv vidare i att hantera elevernas problematiska beteenden. Detta inkluderar att få studenter utanför stöd för sin mentala hälsa.
  • Var villig att avsluta handledarförhållandet när det inte fungerar. Uppenbarligen är detta inte ett önskvärt alternativ, men det måste vara tillgängligt för dig.

Anledningar till att jag är skeptisk till förutsättningen:

  • Det låter som du har dragit en slutsats baserad på bara doktoranderna i gruppen av en "ny prof", vilket är ett orimligt litet urval.
  • Du säger att du inte kan locka toppstudenter, men du tror att du kan kasta majoriteten av din sökandepool. Detta är inte logiskt konsekvent.
Tack för dina kommentarer.För att klargöra försöker jag absolut inte ge psykologisk rådgivning och har hänvisat studenter till psykiatriska tjänster, och jag har också noterat var min roll som stöder deras psykiska hälsa och deras framsteg som doktorand kan vara i konflikt.Liten provstorlek, men slående separering.Jag är intresserad av att veta hur man kan etiskt screena för sådana saker som inte syns i applikationsmaterialet eller i en intervju, såsom motståndskraft / förmåga att hantera sitt mentala tillstånd och känslor trots eventuella underliggande personlighetsdrag eller psykiska problem.
"Var villig att avsluta relationen" - detta är bra råd i allmänhet, men i Nemos situation med att det är nästan helt kvinnor som har problem, skulle det se lika dåligt ut (värre?) Än ett könsfilter vid anställningstiden - jag tvivlar påvem som helst kan komma undan med att avsluta på ett starkt könsförvrängt sätt (även om det är av rätt skäl).
"Designa ett filter för potentiella studenter som tar itu med ditt faktiska problem (dåligt beteende)" - har vi fastställt att "dåligt beteende" har någon betydelse här?Jag tror inte att du menade det på det här sättet men på distans ser det ut som en ursäkt för att diskriminera, vilket jag inte föreslår.
@BryanKrause Det finns en vag lista över dåligt beteende i frågan.
@Tim skulle förmodligen bara en eller två studenter "avslutas" under en hel karriär.
Jag håller med @BryanKrause att "dåligt beteende" är fel term (eller: fel surrogat), men jag tycker också att tanken att OP behöver ett * bättre * beslutsförfarande för att anställa studenter är en mycket bra punkt.(Men förlåt, jag har inte (ännu?) En enda term som tyder på att jag tänker bättre)
@cbeleitesunhappywithSX Kanske _önskade egenskaper / egenskaper /..._
Ja, språket "dåligt beteende" i svaret är problematiskt, men jag tror att riktningen är perfekt.Om det är så tydligt att det finns ett mönster av problem, gör mer för att upptäcka dessa problem snarare än att tillskriva dem VVS eller könsidentitet.Arbeta med antagningsavdelningen för att avgöra om svaret på att upptäcka problemen är något som hör till valet att ta emot någon eller måste separeras till tidigt ingripande.Som kanske en lägre prioritet, arbeta med din gamla urvalsprocess för att se varför den inte väljer män med samma problem eller förbiser problemet hos kvinnor.
@user2768 Jag håller inte med.Handledaren övervakar studenternas beteende, inte egenskaper.
Till er alla som klagar på "dåligt beteende": Poängen är att handledaren försöker fixa elevernas psykiska sjukdom när de ska hantera beteendet, inte sjukdomen.Sjukdomen behöver behandlas av en mentalvårdspersonal, inte handledaren.
På samma sätt borde inte psykologen vara ansvarig för att lära eleverna att forska (bra beteende).Jag säger inte att sjukdomen inte är verklig.Något av dessa beteenden (i måttliga mängder) är dock normalt för en doktorand att ha, och vissa studenter som har psykiska sjukdomar kommer inte att ha något av detta beteende.De flesta elever med psykiska sjukdomar kan lära sig att ändra sitt beteende.
Tyvärr kan detta komma med sin egen uppsättning problem vid faktiska psykiska sjukdomar.Att avvisa en student på grund av något som depression eller PTSD kan till exempel vara olagligt.
Bra svar.Men vi har inte ansvaret här för att rådfråga människor om etiskt beteende.Vi ska bara svara på deras frågor antar jag.OP kan ha olika etiska system.
@Dilworth Frågan är i sig en etikfråga.Och jag kommer inte att tveka att berätta för människor att deras handlingar är oetiska.
@AnonymousPhysicist, Jag tror inte att frågan handlar om etiska saker.Det är en faktisk fråga om hur jag kan undvika problem.OP vill upprätthålla hälsan i sitt laboratorium och hon konsulterar oss om det bästa sättet att gå vidare med detta.Att berätta för henne vad som är etiskt enligt vårt eget subjektiva etiska system (som du främjar att göra) verkar inte som ett relevant svar på den ställda frågan.Du har dina värderingar och hon kan ha olika.Vi vet inte ens var hon bor, så även lagligheten av saker är oklar.(Obs: OP har nu förklarat sitt värdesystem.)
@Dilworth Du har fel.
@AnonymousPhysicist, tack för din åsikt.Jag tror faktiskt att du har fel, naturligtvis, som jag har förklarat ovan.
Anthony
2020-05-28 05:30:07 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Ska jag undvika att ta emot kvinnliga studenter för tillfället?

Absolut inte. Utesluter en hel grupp elever baserat på vad som troligen är lagligt skyddat egenskaper som kön, är oetiskt och kanske olagligt. Studenter ska inte diskrimineras baserat på en medfödd egenskap som kön som de inte har någon kontroll över.

Jag känner mig dåligt utrustad för att ge den nödvändiga nivån av psykologiskt och emotionellt stöd för den här typen av ångeststuderande

Trevligt jobb med att känna igen dina begränsningar . Kraven på forskning och forskarutbildning kan vara stressande och vissa studenter kan verkligen behöva extra stöd för att hantera. Det skulle vara tillrådligt att hänvisa dessa studenter till en professionell som en terapeut / rådgivare / psykiater som är utbildad för att hjälpa individer med deras mentala hälsa / hanteringsförmåga. Dessutom sätter du dig i en maktposition och kräver att du är objektiv för att korrekt bedöma dina elevers prestationer. Att försöka ge eleverna råd samtidigt kan förvirra relationen och leda till att de är felaktigt nära så att det stör din yrkesroll.

"Att försöka ge dina elever råd samtidigt kan förvirra förhållandet och leda till att vara olämpligt nära så att det skulle störa din yrkesroll."- En anledning till att jag (student) undviker att diskutera personliga problem med kollegor och mina rådgivare är att se till att alla råd och utvärderingar som kommer från dem är inriktade på mitt arbete och inte är partiska på grund av kunskap om vad som händer med mitt personliga liv.Det finns saker som ibland går igenom, men jag försöker hålla det vänligt (men inte för nära) och professionellt.Jag känner att det är bäst på det här sättet åtminstone tills jag är klar.
@Daniel det är ett bra tillvägagångssätt om inte saker är tillräckligt dåliga för att påverka ditt arbete eller kan utvecklas till att bli sådana.Det finns i allmänhet inget behov av att diskutera frågorna på djupet, men det är ofta bra för en handledare att vara medveten om sådana frågor som de utvecklas.
Bryan Krause
2020-05-28 05:14:59 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag tycker att det är farligt och skadligt att anta att individer i en kategori kommer att utföra ett visst sätt. Det här är exakt de typer av tillvägagångssätt som leder till alla slags ojämlikheter i världen, och även om det finns en faktisk skillnad mellan män och kvinnor i ditt laboratorium är det ytan av dessa ojämlikheter (som är inte bara flydde genom att komma in i ett område där kvinnor är majoriteten); att reagera på ojämlikhet genom att upprätthålla det verkar vara helt i strid med dina angivna mål.

Om studenter under din handledning har problem med forskarskolans stress och tryck, fortsätt sedan och ta PI: s roll du föreslå och hjälpa dem att hantera den stressen och trycket. Du kanske tycker att några av dina tillvägagångssätt är kontraproduktiva och reviderar dem och söker råd från andra om hur du bättre kan tjäna dina elever. Lär dig hur du tar itu med några av de specifika mönster du ser som problematiska. Men behandla dina elever som individer och använd inte etiketter för att diskvalificera dem .

Som en följd - hur säker är du på att männen inte påverkas också?Eftersom vi verkar tillåta generaliseringar - män tenderar att dölja sådana saker mycket bättre än kvinnor, vilket inte är bra.
"även om det finns en verklig skillnad mellan män och kvinnor i ditt laboratorium så är det dessa ojämlikheters yta". Detta är _ möjligt_, men det är definitivt ingen säkerhet.Det är _ skillnader mellan män och kvinnor som inte har något att göra med "uppkomst av ojämlikheter."Att låtsas att dessa skillnader inte existerar är inte till hjälp, men det är naturligtvis inte att utesluta alla kvinnliga studenter från dina antagningar.+1 för din slutsats i slutet.
@reirab Det kan finnas mätbara genomsnittliga skillnader mellan könen, men förutom vissa fysiska funktioner som höjd finns det en otrolig överlappning i fördelningarna.Det är mycket problematiskt att tillämpa de små skillnaderna på individer.
@BryanKrause Håller helt med om att skillnaderna är i genomsnitt och att de flesta inte är sanna för någonstans nära varje fall.Men det gör fortfarande inte påståendet att alla skillnader som dyker upp är en "yta av ojämlikheter" sanna.En skillnad som är sann i genomsnitt kommer fortfarande att dyka upp på en arbetsplats.Jag är 100% överens om din slutsats om att behandla varje elev som en individ och inte stereotypa dem, bara inte delen om några skillnader som definitivt visar sig vara en "yta av ojämlikheter."Att ersätta "är" med "kan vara" skulle dock vara bra.
JedO
2020-05-28 13:54:28 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Nej, du bör definitivt inte undvika att ta emot kvinnliga doktorander. Som andra har hjälpsamt svarat finns det många anledningar till att inte göra detta.

Men,

Hur kan jag undvika den här fruktansvärda lösningen och leva upp till mina ideal medan jag inte går nötter själv?

Naturligtvis vill du inte gå nötter. Forskarskolan är ett stort engagemang för både studenten och rådgivaren. Som du noterar i dina kommentarer är det inte alltid lätt att utvärdera en kandidat utifrån deras skriftliga material (uppsatser, transkriptioner, testresultat etc.) och en intervju (ofta gjort på distans). Rekommendationsbrev eller andra typer av referenser kan hjälpa till, men inte alltid.

Så vad ska jag göra? Enligt min erfarenhet är ett sätt att ha en chans att se om en blivande talang passar bra för din laboratoriemiljö och vilken typ av forskning du gör är att ta honom / henne som praktikant. Även 3-6 månaders arbete med någon kan räcka för att få inblick i någons personlighet och för dem att de ska känna dig och ditt laboratorium. Alternativt kan du använda ett magisterprogram som ett sämre engagemang för att få en begåvad student vidare med utsikten att konvertera till doktorsexamen efter en utvärdering.

Alla gillar möjligheten att "gå iväg iväg" . Om du tar en potentiell student på praktik och du är klar i förväg att det inte finns några garantier för vad som kommer nästa, kan du minska dina förluster om du känner att saker och ting inte fungerar. Om de visar sig vara fantastiska har du en fantastisk möjlighet att rekrytera någon till grundskolan som är en känd mängd. Jag upptäcker också att många högt begåvade studenter gillar möjligheten att prova att arbeta i en forsknings- / akademisk miljö utan att behöva göra ett omedelbart engagemang för forskarskolan.

Praktikplatser kan också vara relativt billiga, men inte alla organisationer har redo finansiering för att stödja dem. Startup, sommarlön och institutionella / universitetsfonder kan hjälpa till med detta. Vissa universitet har även särskilda finansieringspooler tillgängliga för att stödja praktikplatser från underrepresenterade grupper.

"(...) studenter gillar möjligheten att prova att arbeta i en forsknings- / akademisk miljö utan att behöva göra ett omedelbart engagemang för forskarskolan" - Jag gjorde det och slutade stanna.Jag hade inte ansökt om grundskola annars eftersom jag vid den tiden inte var säker på att jag skulle vilja ha det (just nu är det ett kärlekshat-förhållande).
Det här kan vara det enda svaret (hittills) som föreslår en specifik praktisk lösning.
En annan sak med detta tillvägagångssätt är att du kan förlora begåvade studenter, som inte vill slösa tid som praktikant men börjar direkt.
Jag gillar den här idén, tack.Jag fick en av mina studenter på det här sättet och de gillade labbet, arbetet och hur jag gör saker och har valt att göra en doktorsexamen med mig.Personen är faktiskt någon jag kanske inte hade valt annars eftersom de inte har utmärkta betyg (som är viktiga av finansieringsskäl i vår situation), men deras andra egenskaper är mycket lämpliga för examensarbete.
@usr1234567: Varför skulle praktiken bli slösad med tid?Det finns inget som hindrar dessa resultat från att gå in i avhandlingen.(Där jag är skulle den största svårigheten vara att få finansiering för praktiken - att ha en provperiod för doktorandjobbet skulle vara den vanligaste lösningen)
^ vi har inte ett provmöjlighet att skydda eleverna från sådan osäkerhet som kan orsaka.Det skulle i stort sett behöva vara en magisterpraktik i samband med studier någon annanstans, eller en grundutbildning från samma institution.
xLeitix
2020-05-28 15:01:41 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Detta kommer att gå i en annan riktning än de flesta andra svar, men ... har du funderat på att dina förväntningar kan vara inkonsekventa?

Du säger att du

uppmuntra dem att bara arbeta 35 timmar / vecka

Ändå diskuterar du också "starttryck" och "toppstudenter", vilket visar för mig att det fortfarande finns ( ganska normal) förväntan om spetskompetens och gå utöver i din forskargrupp. Så är det möjligt att en del av dina elever blir freaked för att du inte bara vill att de ska tävla med de bästa i världen utan gör det genom att lägga ner betydligt mindre timmar än sina kamrater någon annanstans?

könsskillnad du ser kan vara (och jag spekulerar rent här) att olika människor hanterar annorlunda med en sådan inkonsekvens - vissa kommer att slå huvudet och försöka få inkonsekventa förväntningar att fungera, medan andra tyst ignorerar en del av medaljongen (t.ex. berätta för dig att de är riktigt avslappnade och bara arbetar fram till 17:00, medan de i hemlighet arbetar på helgen).

Anledningen till att jag tar upp detta är att jag ser mycket av samma beteende här i Sverige. Balans mellan arbete och privatliv värderas mycket högt (vilket är bra), men samtidigt är människor inte villiga att acceptera att något måste ge om du förväntar dig att personalen ska arbeta mindre. Om du jämför dina elever med studenter i laboratorier med mindre hälsosamma förväntningar på balans mellan arbete och privatliv, kan du peka fingret på några specifika, tidskrävande saker du inte förväntar dig av dina elever? Annars är det här problemet kan vara och vad du behöver ändra.

Och den sorgliga nyheten är att det helt enkelt kanske inte finns en bra förändring som du kan göra. Många förväntningar på studenter är saker du som ensam PI inte kommer att kunna fixa (t.ex. du kan inte avstå från kurser för dem eller minska minimikraven på en avhandling även om du ville), och även om du kunde det kan fortfarande vara till nackdel för dina elever totalt sett (till exempel, även om du är ok med att dina elever arbetar mindre och inte tävlar om toppublikationer, skulle dessa studenter hamna i en dramatisk nackdel en gång på arbetsmarknaden).

Cirklar tillbaka till din titelfråga:

Ska jag undvika att ta emot kvinnliga studenter för tillfället (ny PI-fråga)?

Nej. Du bör se över orsaken till att dina elever får psykiska problem (könsoberoende) och se om detta kan åtgärdas. Om det inte kan, är du i samma båt som de flesta av oss - de flesta av oss har accepterat att grundskolan är och kommer att förbli en överskådlig framtid, förblir en stressande och ibland mentalt beskattande upplevelse. Du bör fortfarande fortsätta att slåss mot den goda kampen när du kan, men förbli medveten om vad verkligheten idag är. Och välj sedan för elever som har det mentala tillståndet som krävs för att hantera grundskolan som den är idag , inte vad du tycker att den borde vara (kön kommer inte riktigt att vara en faktor i detta övervägande). / p>

FWIW, 35 timmar / vecka är den * officiella * arbetsveckan i Frankrike ....
OP hänvisar till befintliga förhållanden, inte till förhållanden som utvecklats under doktorsexamen.
Ja, förhållandena fanns redan."Om du jämför dina elever med studenter i laboratorier med mindre hälsosamma förväntningar på balans mellan arbete och privatliv, kan du peka fingret på några specifika, tidskrävande saker som du inte förväntar dig av dina elever?"- mina studenter får fullt stöd ekonomiskt (ganska mycket mer än det lokala fastställda minimumet) och förväntas inte TA som en del av deras stipendium, som de flesta är på min plats.
35 timmar är vår lokala arbetsvecka.Jag uppmuntrar dem att arbeta effektivt och sedan ta ledigt och inte kommunicera med dem eller ha förväntningar på dem på kvällen, helgerna eller helgdagarna, även om jag skickar referensbrev eller feedback om de ber om det.
"välj för elever som har det mentala tillståndet som krävs för att hantera grundskolan som den är idag" - hur?
@Nemo TA-saken är bra, men jag borde varna dig för att "Jag betalar bättre, så jag kan förvänta mig mer" är ett misstag (såvida inte studenter i andra laboratorier måste arbeta vid sidan för att försörja sig själva).Och om hur man väljer - om jag visste hur man gör detta konsekvent skulle jag vara en mycket lyckligare prof.Vad jag gör nu är att berätta för människor tidigt och med kraft i intervjuprocessen att det ** kommer ** att vara stressigt och utmanande på många olika sätt, och att de ** ibland ** kommer att arbeta utöver de förväntade timmarna.Reaktionen på detta är ofta talande, känner jag.
paul garrett
2020-05-28 04:46:01 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag är i matematik, i USA, med en R1 och har under många år försökt vara en bra förespråkare för mångfald, rättvisa och inkludering.

Ja, under mina flera decennier av erfarenhet av att observera (och hantera) vårt betygsprogram i matematik, jag har verkligen sett att uppkomsten av psykiska problem är mycket viktigt för våra studenter. Ingen enkel fix.

Sammantaget har våra kvinnor varit mogenare än männen, vilket överensstämmer med accepterade bedömningar av utvecklingen.

Ja, i USA är kvinnor inte traditionellt lika avskräckt från emotionellt uttryck som män. Enligt min erfarenhet skulle det helt och hållet redogöra för (och mer) skillnader i observerat uttryck för nöd.

Det kan vara statistiskt att de unga som går in i matematik i USA har ett annat psykologiskt mönster än i andra discipliner ... men i mina flera decenniers observationer av dem är kvinnorna i allmänhet mer mogna (om inte nödvändigtvis mer "lyckliga").

Så jag undrar över tolkningen av händelserna .. med tanke på mina egna erfarenheter under några decennier ...

EDIT: Efter @ cag51s förslag, menar jag att föreslå inte ändra antagningspolicy i detta avseende tills du har ett större urval, samt kanske se hur saker spelar ut under längre tidsperioder. Att lägga till ännu en platitud till mina tidigare kommentarer, men som är mycket relevant här, tidigt till mitten av 20-talet är en mycket tumultartad livstid för många av oss, och personen vid 25 kan vara väldigt annorlunda än den person som " gick in i tunneln "vid 22.

Enligt min iakttagelse har internationella studenter från många platser i själva verket "förfiltrerats för seghet" av systemet där de växte upp. Det finns något mindre av det i USA (även om jag inte är behörig att bedöma situationen för många traditionellt underrepresenterade demografier ...) Några av mina kollegor har uttryckligen uttryckt preferenser för studenter som inte är amerikanska, eftersom "de inte" t klaga ". Enligt min mening är "att inte klaga" inte en grundläggande dygd, inte heller att "tåla människor" ... genom att vara lite elak eller onödigt dömande.

Så igen skulle jag inte ändra antagningspolicyer för tillfället.

Och för att vara tydlig, vissa människor som verkar ha kollapsat helt vid en tidpunkt gör lyckas få saker ihop och göra en bra doktorsexamen och så vidare, medan vissa människor aldrig verkar ha problem men bara inte är klara. Det verkliga problemet för mig är att det är svårt att förutse vem som är ... så vissa "spel" verkar vara nödvändiga, att "ge människor en chans".

(Och, återigen, denna åsikt baseras bara på anekdotisk erfarenhet, snarare än formella studier, ... eftersom jag har varit en gradrådgivare och nu och då Dir Grad Studies i matematik, samt uppmärksammat mångfald- Equity-Inclusivity under några decennier ...)

I min subjektiva iakttagelse är kvinnorna i forskarutbildningsprogram i matematik överväldigande mer mogna som en befolkning än männen - så mycket att jag har dragit slutsatsen att kvinnor med lägre mognadsnivå avskräcks från att studera matematik på ett sätt som män med lägremognad är inte.
Tack för din kommentar och för att dela dina observationer, det kan verkligen finnas faktorer som leder till olika psykologiska profiler genom disciplin.(Hanarna är från olika nationaliteter och verkar bekväma att dela sina stressfaktorer / tvivel / bedrägerisyndromupplevelser, så jag tror inte att det är en uttrycksskillnad.)
Jag tror inte att du kan "förklara" alla Nemos observerade könsskillnader som skillnader i * uttryck * (vilket antyder att förekomsten och svårighetsgraden av de underliggande psykologiska frågorna är ungefär jämförbara mellan könen).Att bli "helt dysfunktionellt" går utöver ett rent uttryck och skulle vara synligt även hos män, oavsett hur bra de har lärt sig att inte visa känslor.
Re: Redigera: Sann, kanske måste jag bara ha tålamod och se hur saker och ting utvecklas.Jag noterar en skillnad i studenternas attityder / motståndskraft när jag jämför anteckningar med en kollega inom en ingenjörsdisciplin - jag vet inte om de lider bara tystare, men de verkar förvänta sig att arbeta hårdare och längre och de hanterar bättremotgång.
Dancrumb
2020-05-28 21:12:51 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Jag kan inte kommentera, så jag kan inte fråga: har du solid mental hälsostöd själv?

Detta arrangemang låter otroligt stressande. Dessutom tar du bördan av andras mentala hälsa.

I ett sådant fall skulle jag starkt rekommendera att du tar dig tid att prata med en mentalvårdspersonal själv . De kan hjälpa dig att bli och hålla dig frisk och ge dig en säker plats att släppa en del av det tryck du är under.

Utan att göra bedömningar lägger du förmodligen en del av detta tryck på dig själv. Det finns också en god chans att vissa av dessa beteenden utlöser en reaktion hos dig som förmodligen inte behöver utlösas. Vissa barndomsuppfostran kan göra folk mycket mottagliga för andras människors humör. De föräldrastilar som du utsattes för kommer att översättas till de hanteringsstilar du använder.

Det finns egentligen inget "bra" eller "dåligt" här ... leta efter en lösning som är effektiv, rättvist och hållbart. Det första stället att leta efter är inom.

Det här är en bra poäng.Jag har själv några utmärkta mentorer och stöds väl av mina kollegor, men jag är i en svår karriärstadium.Jag är inte säker på att det har något att göra med barndomen, men kanske personlighet som jag har svårt att inte vara upprörd själv när människor jag är ansvarig för är i nöd och jag kan inte göra något för dem, och de fortsätter att göra val som gör sakervärre för mig själv och andra.En del av dessa människor har inget företag att starta en examen med de olösta problemen de har.
Jag är glad att höra att du har bra stöd.Min erfarenhet av terapi är inte den klassiska "nu ... berätta om din barndom", men det visade sig upplysande.Jag är en objektiv forskare genom utbildning;terapi hjälpte mig att förstå mina blindfläckar.Det hjälpte mig också att bearbeta känslomässiga utlösare mer effektivt.Tidigare "bearbetade" jag känslor genom att avfärda dem som irrationella distraktioner.Att lära sig att hålla sitt eget känslomässiga tillstånd med självrespekt och medkänsla är oerhört effektivt när du arbetar med människor.Mycket av detta härrör från vad du lärde dig som barn och observerade vuxna.
En anekdot, men jag håller på att lämna grundskolan eftersom min handledare brydde sig mycket mer om mitt 'välbefinnande' och framgång sedan för den faktiska forskning jag gjorde.När jag började protestera mot att jag är olycklig och vi borde prata mer om forskningen var han verkligen förvirrad eftersom han i hans sinne gjorde allt för att göra mig "lycklig".Jag tror att om han skulle bry sig mindre om mig och min lycka skulle saker och ting ha hamnat annorlunda.Ibland är mindre mer.
Jag är lite av en terapiskeptiker, men kommer att överväga vad du föreslår, tack.
@tom Jo, det hör du inte varje dag!Jag hade en mentor som gjorde ett utmärkt jobb som anpassade sig till varje elevs behov, vilket kan vara väldigt annorlunda.Jag hoppas lära mig hur man gör det, men människor varierar så mycket att det verkligen inte är uppenbart.
@Nemo Människor varierar mycket och de behöver olika stöd!Min chefs cookie-cutter, som var ovillkorligt trevlig och stödjande, fungerade bara inte för mig.Jag vet att det låter konstigt och jag kanske bara är helt otacksam, men vissa människor (inklusive jag) lyser under lite tryck.
@tom, kanske du vill google "Ruinous Empathy" och se om du känner igen det :)
@Dancrumb Ohhh Gud som låter sååå bekant.
Zsolt Szilagyi
2020-05-29 00:42:32 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Utvidgning av ovan nämnda svar:

Mellan ja och nej.

Du bör inte implementera policyer som utesluter ett kön, men om du filtrerar bort vissa kvantifierbara och problematiska drag, och de råkar helt enkelt vara vanligare hos kvinnor, hålla sig till dessa filter.

Även om det är lätt att missbruka min tidigare mening för att dölja avsiktligt könsbaserade filter är rädslan för sådana missbruk borde inte leda till att filter överges. För att ge ett exempel: Jag arbetade en gång i ett företag som bedömde vissa matematiska färdigheter för problemlösning. För det företaget resulterade det i att 80% av arbetskraften var män. Eftersom bedömningen var relevant för den aktuella uppgiften var det etiskt att genomföra.

Så din uppgift är att ta reda på vilka egenskaper, som verkar korrelera med kön, orsaka problemen och hur för att bedöma dem.

Ja, jag tror att jag måste utforma någon form av relativt objektiv urvalsprocess som kan välja ut personer med problem neutralt, även om resultatet är obalanserat.
user117109
2020-05-28 05:13:41 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Situationen som OP beskriver beskriver långt utöver olika beteendemönster hos manliga och kvinnliga studenter. Jag är inte övertygad om att kön / kön är den avgörande faktorn, men jag kan bara spekulera av skälen, än mindre några förslag.

Jag skulle fokusera mycket mer på alla mönster i de ämnen som valts av manliga / kvinnliga studenter , och om det finns en märkbar koppling till deras CV eller bakgrund. Det är troligt att OP: s intresseområde lockar studenter med en viss bakgrund som väljer vissa ämnen, och att föreningen avslöjade sig särskilt starkt hos just de kvinnliga studenterna. Inom områden som psykologi är till exempel personliga omständigheter en viktig motivator för att bedriva forskning inom ett visst område. Jag föreslår inte på något sätt kränkning av någons integritet eller skvaller bakom studentens rygg, utan håller ett öga på liknande situationer i institutionen eller någon annanstans, diskussioner i ett gemensamt rum, pressartiklar och akademiska uppsatser och framför allt eventuella interaktioner med eleverna själva kan avslöja mycket.

Det kan också vara oavsiktligt och OP: n följer helt enkelt en dålig körning - det är omöjligt att säga utan att veta antalet fall. Om det finns en pålitlig kollega med erfarenhet av tillsyn eller en lämplig kontaktpunkt kan en konfidentiell diskussion hjälpa till. Jag förstår OP: s reservationer och det är svårt för en ung akademiker, men skolan kommer att märka om eleverna börjar överge sina doktorsexamen, och situationen kan vara ganska värre.

Att stoppa anställningar av kvinnliga doktorander är inte fråga. Det är mycket mer troligt att OP har någon form av partiskhet (i statistisk mening) i urvalsprocessen som behöver korrigeras, eller att ett mönster inte har bekräftats.

Jag tror att bias är mer sannolikt i sökandepoolen snarare än urval av personer från sökandepoolen.Kanske har askaren rykte om att vara en bra mentor för studenter som har dessa utmaningar.
@AnonymousPhysicist som också är mycket troligt, men informationen och medlen för att bedöma båda typerna av bias är desamma.En partiskhet i poolen förklarar inte varför manliga studenter inte gör tillbaka, så vi går tillbaka till "man / kvinna" vilket är problematiskt.Om jag upptäckte något sådant på mig själv skulle jag först börja med "hårda bevis" och titta på mig själv först, sedan poolen.
Jag är benägen att föreslå att OP går tillbaka och läser om sina elevers ansökningsmaterial och letar efter signifikanta skillnader (andra än kön) som korrelerar med de observerade skillnaderna i prestanda och mental hälsa.Om sådana skillnader kan hittas i applikationerna kan de vara användbara för att bedöma framtida ansökningar.
@AndreasBlass Absolut, det är mitt förslag också, och förhoppningsvis är de fortfarande tillgängliga
Tack för dina kommentarer.Det kan verkligen vara områdesrelaterat, eftersom hanarna i allmänhet kan komma från en lite mer teknisk bakgrund, men det är inte helt konsekvent - den enda konsistensen är en högre allmän ångestnivå, vilket också verkar väldigt oetiskt att försöka skärmaför.Jag nämnde min iakttagelse till en betrodd senior mentor, som sa att de hade observerat något liknande men i mindre utsträckning, men sade också att män tenderar att ha en annan uppsättning frågor (de utarbetade inte).
@Nemo I synnerhet föreslår jag att du tittar noga på rekommendationsbrev: pekar dessa mot (eller utelämnar att peka bort från) tecken på problem?
Bias: https://www.tedxsandiego.com/transcripts/2014-talks/janet-crawford/
Ytterligare komplicerar problemet är potentialen för olika effekter.Om du söker efter en specifik faktor som på ett tillförlitligt sätt indikerar ett dåligt resultat för sökanden, men detta leder till att ett kön avvisas i högre takt än ett annat.Det faktum att du söker efter denna faktor i god tro är inte längre ett försvar mot diskrimineringsklagomål.
@EvilSnack hur kan du screena för en problematisk faktor om det finns könsskillnad i det, då?Kan vi bara inkludera faktorer i screening som inte visar några demografiska skillnader?
Efter lite forskning tvingas jag dra tillbaka påståendet att god tro inte längre är ett försvar mot diskrimineringsklagomål.Det verkar fortfarande vara så att om ett screeningkriterium är ett bona fide-krav för den eftersträvade positionen, är en olikartad inverkan inte ett bevis på diskriminering.I ett fall (Ricci vs. DeStefano) bestämde SCotUS faktiskt 5-4 att det att kasta ut ett test eftersom att använda det skulle resultera i olika effekter var diskriminerande mot de som hade klarat.
cbeleites unhappy with SX
2020-05-28 23:09:02 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Sammanfattning :

  • Kön är fel surrogat för "Vill jag anställa den här studenten?", inte bara av etiska och juridiska skäl utan också för att det skulle förhindra att anställa kvinnor utan psykologisk frågor, dvs gruppen i kön x mental hälsa som saknas i gruppen.
  • Inte alla gör lika bra i alla aspekter att upptäcka vem man ska anställa eller inte. Du kan ha en blind fläck för att känna igen kvinnliga studenter med psykologiska problem - eller en bias till förmån för dem.
    Det kan också vara till hjälp att ha en anställningskommitté på flera personer och / eller standardiserade / strukturerade frågeformulär.
  • Det kan finnas flera möjligheter inom arbetshälsosystemet vid OP: s universitet / i OP: s land för att upptäcka, mildra och hantera de observerade frågorna.
  • Psykologiska frågor är svåra, och du kan inte förvänta dig att producera mirakel.
  • Nätverk: Jag är säker på att du inte är den enda nya PI som kämpar, och en kamratgrupp kan hjälpa till.

Långversion:

Anställning

Som någon redan kommenterade, om du har rykte om att vara trevlig mot studenter med problem (eller för kvinnliga studenter med problem), kan din sökandepool redan ha mer än din "rättvisa andel" av studenter med problem.

Men olika människor skiljer sig åt i hur framträdande de känner igen olika egenskaper hos andra. Och detta kan mycket väl leda till varierande bias i anställningsbeslut. Bias i neutral mening att resultatet i genomsnitt är att anställa människor med vissa egenskaper. Beroende på särdrag vill vi

  • en gynnande bias (t.ex. studenter som gör det bra),
  • en ogynnsam bias (studenter som är i risk för att bli sjuk av den specifika typen av arbete, fysiskt eller mentalt spelar ingen roll; eller studenter som inte har den fältspecifika kunskapen som krävs för att lyckas göra en doktorsexamen i det projektet),
  • eller nej bias (kön, orelaterade hälsoproblem / funktionshinder)

Åtgärder som OP kan överväga att vidta:

  • ta reda på om hon råkar vara

    • bra på att upptäcka manliga studenter med psykologiska problem (erkänner att det inte är lämpligt att göra doktorsexamen ...)
    • partisk mot manliga studenter med psykologiska problem (... och korrekt inte anställt)
    • blind för kvinnliga studenter som har psykologiska problem (känner inte igen)
    • partisk till fördel för kvinnliga studenter med psykologiska problem (... eller anställningar ändå)

    och arbeta sedan för att förbättra deras beslutsprocess

  • ha en anställningskommitté (2n ögon ser mer än 2)
  • Arbeta med att utveckla / få ett strukturerat frågeformulär som hjälper till att nå bra anställningsbeslut.
  • Kontrollera och arbeta mot orealistiska förväntningar på studentens sida redan i intervjun (se nedan).
  • Där jag befinner mig finns det en provperiod även för studenter anställda på doktorand. Detta bör användas av båda sidor för att testa om student, grupp, handledare och projekt passar bra.

Med tanke på det totala antalet psykiska hälsoproblem hos elever är jag rädd att problemet inte kommer att försvinna snart.

Liten urvalsstorlek

Konstiga händelser tillåter sig lyxen att inträffa.

OP citerar ångestproblem hos 43% av cis-kvinnor och 34% av cis-män. För en grupp på 4 f + 4 m studenter (8 låter en stor grupp för mig för en tidig karriär PI). Det ensamma innebär en sannolikhet på 4% att samtidigt ha 0 manliga studenter med ångest och 3+ kvinnliga studenter med ångest. Av de två händelserna är 3+ av 4 kvinnor med ångest och 0 av 4 män med ångest, de 0 män är den mer osannolika händelsen under de angivna sannolikheterna.

Samtidigt är det naturligtvis bra att bli alert innan du kan visa att det finns statistiskt signifikanta problem i gruppen.

Arbetshälsa

Det är helt OK att hyra baserat på förväntat resultat. Om en funktionshinder eller sjukdom innebär att eleven inte kan prestera bra (eller åtminstone på en genomsnittlig nivå) i positionen är det OK att inte anställa dem (inga blinda bussförare). För psykiska / psykologiska problem är dock gränsen mellan objektiv oförmåga att prestera bra och diskriminering mycket svår.

Dessutom är det frågan om studenter som utvecklar hälsofrågor under sin doktorsexamen. Om ett visst jobb skulle äventyra studentens hälsa, bör de inte anställas för den tjänsten.

Där jag är kan en blivande arbetsgivare (och ofta måste) skicka den blivande medarbetaren till en läkarundersökning för att kontrollera att den anställde är lämplig för det specifika jobbet. Det görs också regelbundna kontroller senare. Detta kan inkludera pykologiska komponenter för att vara lämpliga för jobbet. Läkarundersökningen är konfidentiell och arbetsgivaren får som svar bara "OK", "kan inte arbeta det här jobbet" eller "behöver logi x, y och z".

Även om ingen av de undersökningar och kontroller som jag hittills har haft inkluderade psykologiska kontroller (åtminstone kände jag inte igen dem om de hade ...), psykologiska problem bland doktorander är ändå ett väldokumenterat problem. så kanske är det ändå dags att inkludera dem:

Som arbetsgivare kan OP och bör prata med arbetshälsovården om arbets- relaterade hälsoproblem som hon oroar sig för och fråga dem vad hon kan och bör göra.

Kanske skulle det vara ett alternativ att skicka alla (ingen diskriminering) till regelbundna hälsokontroller?


Några fler tankar:

Dessa studenter blir överväldigade,

Till viss del tror jag att denna erfarenhet är en del av de normala upplevelserna när man växer upp [professionellt som forskare].

  • Personligen tyckte jag att det var oerhört användbart när kollegor / handledare berättade för mig med tydliga ord att doktorsexamen är en extremt stressande tid för de flesta studenter - inklusive deras egen doktorandupplevelse. Det som åtminstone undviker den extra stressen att tänka är den enda som påverkas så här.

  • Jag har träffat många studenter i vad jag kallar deras "mitt-doktorkris" när de insåg att deras doktorsavhandling inte skulle "rädda världen".
    IMHO , kan detta problem förvärras kraftigt genom att försäljningsnivån för projektet skapar helt orealistiska förväntningar om vad som är genomförbart i det specifika vetenskapliga projektet, vilken inverkan arbetet kommer (inte) och sannolikheten för misslyckande / att forskningen består av mycket mer att ta reda på vad inte fungerar än vad som äntligen fungerar. En del av detta kan vara att studenter inte kommer att känna igen en profils försäljningsnivå - trots allt har de hittills bara träffat professorer som lärare som berättar för dem pålitliga sanningar (nästan alltid), men aldrig i stället för någon som säljer en idé.

    Jag hade en speciell upplysande upplevelse som visade mig hur optimistiskt partisk jag fortfarande var efter 10+ års yrkeserfarenhet, så i en tid då jag redan hade berättat dessa "affärshemligheter" om realistiska mål för många studenter: någon från en finansieringsbyrå för tillämpad forskning berättade att de bara finansierar projekt som de bedömer har mindre än 20% chans att lyckas (!). (Högre sannolikhet för framgång -> inga offentliga medel behövs, industriellt utvecklingsprojekt) Detta var de projekt vi gjorde hela tiden, och den inre akademiska synvinkeln var att de nästan alltid är framgångsrika!

känslomässigt flyktigt,

Detta låter för mig som oacceptabelt beteende? Du kan behöva berätta för vissa personer att de förväntas uppträda professionellt på jobbet. Du har också ett ansvar att tillhandahålla en acceptabel arbetsmiljö för de andra medlemmarna i din grupp.

Även en erkänd funktionshinder eller sjukdom inom det som fortfarande gör att man kan arbeta ursäktar bara så mycket missförhållande (samma beteende med en känd och erkänd anledning är mycket lättare att bära för de andra. Tänk på en nedsmältning på kontoret av någon med en nyligen förlorad kontra en situation med en smygande misstanke om att det kan finnas en taktisk komponent).

De flesta elever klarar båda poängen. Men jag tror att de bidrar till den stressiga upplevelsen som visar sig för mycket för vissa - kanske du vill undvika dem.

fortsätt att ändra sina idéer om vad de vill arbeta med (även om deras finansiering är kopplad till labprojekt)

Denna kan vara ett symptom på en grundläggande konflikt:

  • På avhandlingen är examensliknande genom att det måste vara studentens eget arbete, och de kommer att bedömas utifrån hur bra de gör det och på hur omfattande handledning de behövde (inte) behövde (doktorsavhandling bevisar förmågan att genomföra långsiktig forskning på ett självständigt sätt).

  • Å andra sidan sätter projektfinansiering och anställningsförhållande dem i en underordnad position och juridiskt sett måste de göra vad du säger dem.

Denna konflikt, särskilt om projektet fungerar bra (se orealistiska förväntningar) kan skapa symptom på att en student försöker "bryta ut" med sina forskningsämnen när handledaren försöker spika ner dem på ordinerat ämne, utan några psykiska problem alls.

avundsjuk på andra elevers framsteg

För mig är det väldigt mycket i kategorin oönskat beteende ovan, men jag tror att det kan hjälpa hela gruppen att göra klart att mycket få framgångar bara en gång i taget kan förväntas. (Undrar vad som händer om genombrott blir firade gruppevenemang? Självklart blir antingen på kakan som den framgångsrika tar med eller på grupp- / projektpengar)

blir helt icke-funktionella med intervaller.

här, det bör utlösa dina arbetsgivares skyldigheter att ta hand om arbetstagaren. Med andra ord måste du skicka dem till en läkare eller arbetshälsovården eftersom det kan finnas ett medicinskt problem.

Jag krypterar för att justera deras arbetsbelastning, till exempel att hyra undergrader för att hjälpa till med deras datainsamling eller göra det själv,

Snälla hantera inte.

För det första kan det för vissa skapa spänning och stressa dem om du tar bort deras rätta arbete (se konflikt mellan avhandling och anställd ovan). Det kan också gnugga in att de inte presterar tillräckligt.

Andra har inga problem med detta och kommer gärna att de kan träna dig att göra sitt arbete. Vilket är inte vad du vill ha.

(Det finns inget emot att göra lite av din egen forskning om det är vad du vill göra, men piratkopiera inte dina elevers projekt)

investera timmar i rådgivning och lugna dem, problemlösning med deras kommitté / medhandledare,

Ledning av dina anställda / studenter är ditt huvudsakliga jobb som PI. Att behandla deras hälsoproblem är inte.

tappa sömn när jag vet att de känner sig eländiga.

tänker jag inte själv?

Jag känner mig illa rustad för att ge den nödvändiga nivån av psykologiskt och emotionellt stöd för den här typen av ångeststuderande

Det är ditt jobb som arbetsgivare att inse att dina studenter har problem med sitt jobb. Men om vi talar om psykiska problem slutar ditt jobb där du skickar studenten till arbetshälsovården. Efter det måste du respektera deras integritet. Och du kan ändå inte ha en professionell arbetsgivare - anställd, handledare - student och psykologisk rådgivare - patientförhållande samtidigt.

Hur kan jag [...] leva upp till mina ideal

Det kan hända att vissa ideal måste gå. Jag tror dock inte att jämställdhet är något av det. Men jag misstänker att du överskattar vad en handledare och organisatoriska åtgärder kan uppnå.

Det länkade papperet rapporterar

  • hög korrelation mellan dålig balans mellan arbete och privatliv och psykiska problem. Naturligtvis kan dålig balans mellan arbete och privatliv orsaka psykiska problem. Så det är bra att du inte uppmuntrar ohälsosamma arbetsmetoder. Å andra sidan kan dålig balans mellan arbete och privatliv också orsakas av redan existerande psykologiska problem. I det senare fallet kan man inte förvänta sig åtgärder för att begränsa arbetstiden till mirakel.

  • starka, stödjande och positiva mentorrelationer mellan doktorander och deras PI / rådgivare korrelerar signifikant med mindre ångest och depression.

    Återigen kan dåligt förhållande orsaka / förvärra psykiska hälsoproblem - men en sådan korrelation kan också orsakas av en underliggande psykisk hälsoproblem som förhindrar bildandet av ett bra professionellt förhållande mellan student och PI. Och i så fall finns det bara så mycket som du kan göra.

Nätverk / PI-gruppgrupp

Förutom storleken på det problem du beskriver, låter de inte så ovanligt för mig.

Jag är säker på att det finns tillräckligt många nya PI: er runt som skulle vara en lämplig kollegagrupp för att dela problem, idéer, expertis och erfarenhet. En sådan grupp kan redan finnas. Om inte, kanske är det dags att du startar en?
(Ej relaterat område, relaterad teknik: Jag är i en "självhjälpsgrupp" för frilansare som är en av aktiviteterna i mitt professionella samhälle. Gruppen är liten (< 10 personer från hela landet), och arbetar under ett strikt sekretessavtal. Under ett tag organiserade vi oss ytterligare i undergrupper på 2-3 partners som mentorerar varandra.)

En liknande idé skulle vara att se sig om det finns mentorskap för nya PI. Eller till och med fråga någon erfaren professor som du litar på om de skulle gå med på att mentorera dig.

Tack för ditt detaljerade och omtänksamma svar.
penelope
2020-05-28 22:12:52 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Som du sa det själv i din egen fråga, håller jag bara med dig om att diskriminering baserat på kön är en hemsk idé (för att inte tala om att det också är olagligt). Men om jag tar din problematiska beskrivning (tar ut något kön) får jag det här:

Nästan alla problematiska studenter har visat sig ha redan existerat psykiska problem (ångest, depression och i ett fall PTSD). Dessa studenter blir överväldigade, känslomässigt flyktiga, fortsätter att ändra sina idéer om vad de vill arbeta med (även om deras finansiering är kopplad till laboratorieprojekt), blir ibland avundsjuk på andra studerandes framsteg och i vissa fall blir de helt icke-funktionella på intervaller.

Nu, den första delen, bör de befintliga psykiska hälsoförhållandena inte vara ett problem i sig (och diskriminerande utifrån det är förmodligen också olagligt, såvida det inte finns specifika skäl att kräva någon utan sådana villkor). Problemet du har är att de:

  • blir överväldigade
  • blir känslomässigt flyktiga
  • fortsätter att ändra sina idéer
  • blir ibland svartsjuk

Det här är dåliga egenskaper för alla doktorander och din intervjuprocess gör uppenbarligen inte tillräckligt bra för att söka efter dessa egenskaper. Det du vill ha istället är någon som :

  • kan prestera bra under press
  • kan bedöma situationer rationellt
  • har oberoende utvecklat en forskningsidé eller ett större projekt till slutet
  • fungerar bra i ett team

Alla dessa egenskaper har bedömts vid intervjuer på alla akademiska nivåer tjänster jag alla har sökt (från doktorsexamen till föreläsarjobb). Det finns ganska vanliga intervjufrågor för det (dvs. "Beskriv en utmanande situation som du stött på i lagarbete och hur du kom till en resolution").


Slutligen vill jag säga att jag tycker att det är fantastiskt att du ställer den här frågan. Du har faktiskt identifierat de problematiska doktorandens egenskaper ganska bra (ovanstående punkter), och sedan gick din omedvetna partiskhet in. Det bästa sättet att korrigera sådana beteenden är att erkänna dina omedvetna fördomar och aktivt arbeta för att övervinna dem. Eftersom denna erfarenhet (tror jag, förståeligt nog) har lämnat dig en bias mot kvinnlig doktorand, kan jag också lägga fram följande förslag:

  • se till att du fokuserar om dina intervjukriterier för att identifiera ovan (o) önskvärda egenskaper
  • men ha en andra eller till och med en tredje åsikt när du utvärderar kandidaterna, för att säkerställa att du utvärderar kandidaterna baserat på deras svar och bevis och inte dina antaganden
Tack, jag gillar att det finns praktiska punkter och föreslagna intervjustrategier.Jag fruktar att det kan vara lättare för människor att ge rätt svar än att faktiskt uppträda optimalt, men kanske om du lägger dem på plats lite kommer det att finnas en skillnad i äkta kontra utsmyckade svar.
Ja, jag antar att det alltid är en utmaning att bedöma vad du vill ha under en begränsad intervju.De typer av frågor jag föreslår brukar syfta till att återkalla en tidigare erfarenhet, och jag som gör det lite lättare att bedöma om det är äkta.Det kan också ge dig en värdefull ledtråd om personen om de säger att de inte hade några sådana erfarenheter tidigare (F: "Beskriv en situation där du var oenig och hur du hanterade det?" A: "Åh, jag har aldrigkomma in i eventuella meningsskiljaktigheter "- kan ge dig en ledtråd om intervjuobjektens uppfattning om sig själva)
Dilworth
2020-05-29 22:57:31 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Svaret på frågan i titeln "Ska jag undvika att ta emot kvinnliga studenter för tillfället?" är enkelt och nästan uppenbart: Ja !

Anledningen är följande:

1) Du hävdar som ett empiriskt faktum att sannolikheten för att en kvinnlig grad studenter kommer att orsaka problem är väldigt högt.

2) Du hävdar att du vill undvika detta problem.

Således, förutsatt att vi accepterar 1), och det gör du verkligen, då är svaret klart: ja. Undvik att ta emot kvinnor för tillfället.


Förtydliganden: Det här är en fråga om värden. Du har dina värden, och andra har sina egna värden. Om du ställer den här frågan om du ska ta emot kvinnliga studenter till ditt laboratorium, betyder det att jag tror att du inte är helt emot att genomföra denna strategi, därför kan du leva med ett sådant beslut, värdemässigt. Därför finns det nästan bara en logisk konsekvens i denna berättelse: gör det som hjälper dig.

Kommentar: Mitt svar är ett formellt svar på den enkla frågan. Jag främjar inte att göra någonting, eller inte göra något, eller något specifikt värdesystem. Jag svarar helt enkelt på den fråga som ställs utifrån det mest rudimentära logiska resonemanget. Jag är inte heller en lagtjänsteman eller en ideologisk polis. Jag har inte ansvaret för att berätta för människor vad de ska värdera, eller vad är lagen. De kan göra vad de vill så långt jag rör mig. Jag kan bara varna dem om de kommer att få problem om de gör något farligt. Men här, om OP döljer det faktum att hon vägrar att ta emot kvinnor till sitt laboratorium, kommer hon inte att vara i trubbel så vitt jag känner till.

Jag tycker att det är värt att nämna att om du följer dina råd kan det sätta OP i djupa juridiska frågor.
Som jag uttryckligen har förklarat i svaret förväntar jag mig inte att detta ska vara fallet om hon inte gör sitt beslut känt för någon.Naturligtvis är vi inte lagtjänstemän här (noteras också i svaret).
Inte bra råd, i många avseenden, fruktar jag: det ger en alltför stark form av förutsättningen, och förespråkar också en head-in-sand-strategi, bortsett från potentiella juridiska frågor ...
Juridiska frågor verkar mycket osannolika om jag inte lägger det i jobben, vilket skulle vara ganska dumt.Ytterligare kommentarer i redigering av originalinlägget på begäran av moderator.
@paulgarrett, Jag håller naturligtvis med respekt :) Jag tror att vårt mål här inte är att fungera som ideologisk eller juridisk polis.Vi måste apriori * tro * på förutsättningen, och även om vi inte tror på det, agera som om vi tror på förutsättningen och svara utifrån denna förutsättning.Vi bör undvika att predika för OP eller berätta för dem vad som är rätt och fel (med våra egna subjektiva värden).Jag håller med om att juridiska frågor bör diskuteras, men här är det uppenbart att det inte finns någon fara eftersom beslutet inte kommer att göras känt (nämns uttryckligen i mitt svar).
NoSenseEtAl
2020-05-28 21:56:23 UTC
view on stackexchange narkive permalink

Du kan få önskat resultat utan att göra vad du föreslog.

Innan du accepterar en student (både m och f), förklara för kandidaten att personer som kämpat hade denna lista med egenskaper (orsaka inte problem för dina befintliga studenter genom att ge för mycket information!).

Förklara för kandidater att det är i deras bästa att vara ärlig mot dig angående om de tycker att det är en väg för dem. Produktivt samarbete ligger inte i någon intresse.

Vissa kandidater kommer att ljuga, men jag tror de flesta är ärliga om du diskuterar saker som detta med dem i ett privat möte.

Men tänk om någon avslöjar ett tillstånd som generaliserad ångestsyndrom och jag väljer att inte anställa dem på grund av det?Är det inte också problematiskt etiskt (och professionellt)?
@Nemo: "att inte anställa dem på grund av det" ja, det är oetiskt, oprofessionellt och i många lagstiftningar också olagligt såvida du inte kan bevisa att en generaliserad ångeststörning antingen innebär att studenten omöjligt kan göra sitt jobb eller att jobbet utgör oundviklig och särskild hälsarisker för någon med generaliserad ångestsyndrom.
Det här är den fina linjen som andra svarare närmar sig på olika sätt.Det är intressant att se olika åsikter.Jag antar att ett fall kan göras att personer med hög ångest kan skadas av forskarskolan, men ingen vill att beslutet ska fattas åt dem - samtidigt måste människor välja att anställa dem som kommer att vara mer benägnaatt vara framgångsrik.
Jag hittade en annan intressant tråd om beslutet att ta studenter med en psykisk hälsoproblem: https://academia.stackexchange.com/questions/42944/as-a-ph-d-advisor-how-do-you-feel-about-deltagande-studenter-med-diagnostiserad-depr
@Nemo Jag personligen anser inte att det är oetiskt, för laglighet är jag inte kvalificerad att bedöma.Till varför jag inte anser det vara oetiskt: du sparar förmodligen dig själv och potentiell kandidat mycket smärta, faktiskt oetisk sak att göra är att låtsas att du inte har ett sätt att undvika det och göra det lätta


Denna fråga och svar översattes automatiskt från det engelska språket.Det ursprungliga innehållet finns tillgängligt på stackexchange, vilket vi tackar för cc by-sa 4.0-licensen som det distribueras under.
Loading...